bootstrap slider by cssSlider.com v2.1
SSOH.cz Veřejnost Projekty Anglie 2018

Erasmus+: Zdokonalování pedagogické práce

Anglie 2018

1. den praxe, Plymouth, Anglie

Na letiště do Wroclawi nás odvezli školními mikrobusy. Děkujeme řidičům za bezpečnou jízdu. Odbavení a nástup do letadla letos proběhl naprosto rychle a pohodlně. Po přistání v Bristolu jsme se rozdělili na dvě skupiny. Do Plymouthu jela jedna skupina pronajatým mikrobusem a druhá autobusem. Ubytováni jsme v hotelu Jurys Inn. Po náročném celodenním putování jsme byli vděční za koupel a odpočinek.

2. den praxe, Plymouth Anglie 2018

Budík nás nemilosrdně budí tak nějak moc brzo. Ale co se dá dělat, snídaně jsou od půl sedmé a o půl deváté máme být ve škole. Ach jo. Vstáváme a pomalu se couráme na snídani. A to ne snídani jen tak ledajakou. Je v pravdě královská a určitě nám vystačí na celý den. No tak dobrá, na celý den asi ne, ale na půl dne určitě. Jsme po snídani, a tak vyrážíme, někdo po vlastní ose, někdo veřejnou dopravou směr škola. Ač jsme zvolili různý způsob dopravy, šťastně se shledáváme ve škole. Následuje dopolední blok, ve kterém jsme se seznámili s pracovníky školy, jejím chodem, výukovým programem a volnočasovými aktivitami. v jedenáct hodin vyrážíme na prohlídku Plymouth. Na prohlídku města jdeme společně s partou tureckých studentů. Turci se nám i s naším učitelem vzdalují, ale to nevadí, máme tu posilu, amerického studenta, který se speciálně věnuje naší skupině. Mluví krásně, jednoduše a nahlas. Vtipné poznámky krášlí jeho bonmot. Pohodář od přírody. Postupně procházíme Plymouth a přicházíme k památce, na kterou jsou plymouthští právem hrdi. Je to maják Plymouth Hoe. Dále pokračujeme směr přístav. Pohodová procházka se spoustou nádherných výhledů. A sladká tečka na závěr - hádejte, co? No přece Fish and chips - britská specialita, kterou si nemůžeme nechat ujít. A tak hodujeme a pomlaskáváme si. A co dál? Volný program až do večeře. Odpočinek je taky potřeba. Takže odpočíváme, relaxujeme a užíváme. v sedm večer máme společnou organizační schůzku. Příjemné zakončení dne.

Váš Honza Bříza

3. den – Plymouth 2018

A opět je tu ráno. Budík nás slavnostně budí ve čtvrt na sedm, v sedm na snídani, ideální čas. Ale kdo nechce, brzo vstávat nemusí. Školu máme až od devíti hodin. Počasí dnes poněkud nevlídné, prší, takže to na ranní procházku do školy moc není. Takže nastává situace, které se Terka chtěla vyhnout. Pojede do školy autobusem na elektrickém vozíku. A jdeme na to, nebát se a nenarážet. Máme štěstí, autobus je poloprázdný. Řidič je ochotný, vysune plošinu a buch. Strašlivá rána. To plošina přistála na chodníku. Pomaličku vyjíždíme z autobusu a jde to. Ale vzduch je vzduch, uznáváme svorně. Když to půjde, budeme volit ranní procházku. Scházíme se ve škole přesně v devět. Tak hurá na výuku. Paní učitelka Gina je sympatická, pomáhá nám s rozmluvením. Na začátek máme písmenkový rozjezd, volíme správná slova. Dalším tématem je marketing a reklama. Máme napsat, proč jsou důležité. Dělíme se do dvou skupin a pracujeme týmově. Následuje 45minutová pauza. Jdeme na oběd jako velká rodina na bagetu do SUBWAY. Následuje odpolední vyučovací blok. Máme posoudit své dobré a špatné vlastnosti pro práci ve firmě. Jaká pozice bude pro nás nejlepší? Umíme se zkritizovat? Blíží se třetí hodina a tím i konec výuky. Odpoledne využívají někteří z nás na nákupy, jiní volí odpočinek v bezpečí hotelu. Čeká nás večerní program od školy - karaoke. Přijíždíme na sedmou a zapojujeme se. Sedí tu s námi účastníci kurzu ze Slovinska, Turecka a Polska. Ne nadarmo se říká, co Čech to muzikant, a tak předvádíme, co je v nás. Honza show, Martin zpěv, Péťa kytarový doprovod. Káťa s Martinou zpívají duet. Potlesk je zaslouženou odměnou pro všechny odvážlivce.

4. den - Plymouth, Anglie 2018

Jako každé ráno jsme vstali, šli na snídani a důkladně se najedli: míchaná vajíčka, slanina, tousty, bagety, ovoce, zelenina, jogurty a spousta dalších pochoutek… musíme vám přece udělat chutě. Poté někteří z nás odešli s Honzíkem Břízou do školy, zbytek jel autobusem.

Začala výuka. Vybírali jsme jména pro své firmy, tvořili obchodní plán, vymýšleli, kde bude mít firma sídlo, na jaký okruh zákazníků se zaměříme a další věci důležité k založení. Taky máme za úkol zkoumat obchody, abychom pochopili princip reklamy a propagace a viděli, jak to funguje.

Školu jsme zakončili tím, že nám paní učitelka Gina pustila písničku „I Do Like To Be Beside The Seaside“.

A pak? My, studenti, jsme si mohli vybrat, jestli půjdeme na zříceninu hradu Titangel v hrabství Cornwall, který je známý legendami o králi Artušovi. Druhá možnost byla ta, že půjdeme odpočívat na hotel a třetí nabídkou byl výlet po Plymouth s Honzou Břízou. Tudíž na zříceninu tento týden vyrazili méně pohybliví a jen ti, kteří chtěli.

Shrnuto podtrženo, dnešek byl opět plný nových zkušeností a zážitků.

Výlet - Tamar Bridge - 25.4.2018

Jsem já to ale asistent. Chudáčky studenty nechám ve škole a sám si jdu výletovat. Dělám to samozřejmě pro naše studenty, abych je dovedl na pěkné místo. To jsme takhle před rokem cestou na výlet jeli po krásném mostě. A tak jsem si řekl, že by nebylo špatné se na most podívat důkladněji. Zjistil jsem číslo autobusu a na dané místo dojel. Je opravdu úžasné. Dva mosty vedle sebe - jeden silniční, jeden železniční. Nádherný výhled na záliv a domy na obou stranách. Je sice tu trochu větrno, ale s tím se přece v Anglii počítá, ne? s partou, co neodjela na výlet vypůjčenou dodávkou jsem vyrazil směr SUBWAY - bageta s sebou to jistí. A hupky šupky do hotelu, dát si trochu odpočinku po náročném dni ve škole. A kdo chce na výlet, tak máme sraz ve 4 odpoledne na recepci hotelu. Jeden statečný student se našel, a tak vyrážíme. Přecházíme most, klesáme pod něj a fotíme jako zběsilí. Nádherné scenérie, klid a pohodová kavárna, kde vás už při vstupu přivítá vůně čerstvé kávy. Příprava kávových specialit chvíli trvá, o to lepší je ale dojem z nich. To se nedá popsat, to se musí zažít. Klid, krásný výhled z kavárny na záliv a celková atmosféra = jednička s hvězdičkou. Vystoupáme z opačné strany mostu a chceme se po opačné straně vrátit, ale ouha - cesta se zužuje a chodník je i na anglické poměry příliš úzký. Co teď? Moudřejší ustoupí - na tento argument nám pomáhá přistoupit i nesmlouvavá kamera. Rozhodně tu nechceme mít problém s policií. Kousek zpátky je autobusová zastávka, kde nám za chvíli jede zpáteční autobus. Krásný výlet, krásné místo. Vřele doporučuji.

Výlet na hrad Tintagel, 25.4.2018

I přes to, že nám ze začátku výletu počasí příliš nepřálo, tak jsme zůstali optimističtí a plní touhy po tom něco vidět. Když jsme dorazili na místo, tak jsme byli naprosto uchváceni přírodou a zvuky moře, že jsme se pokoušeli dostat i tam, kde to bylo hůře přístupné. Vše jsme ale zvládli a po dobrém jídle jsme se vrátili, ale nikdo z nás určitě nelituje toho, že jsme chodili po stopách rytířů kulatého stolu.

Váš Jiří Matěják

5. den - Plymouth, Anglie 2018

Ačkoliv byly někteří z nás po včerejším výletování trochu unaveni, na snídani jsme se sešli v plném počtu. Cesta do školy rutina, to už znáte, jako svý boty. Ve škole nás čekalo téma marketingového mixu - product, price, place and promotion. K těmto pilířům marketingového mixu jsme měli přiřadit různá slova z ekonomiky. Ve druhém bloku jsme sledovali anglické reklamy na Youtube. Zvláštní je odlišnost anglického a českého humoru. Co přišlo vtipné naší učitelce Gině, tomu jsme se úplně nedokázali zasmát. A naopak, co se líbilo nám, nechápala naše učitelka. Inu, jiný kraj, jiný mrav. Odpolední blog zahrnoval práci ve skupinkách a měli jsme zpestření - shlédli jsme závěrečné prezentace polských a slovinských studentů. Součástí odpolední výuky bylo i popisování výloh obchodů v okolí naší školy. Následovala příjemná cesta pěšky do našeho hotelu. Večer nás čeká social evening pořádaný školou. Dozvěděli jsme se zájmy slovinských a polských studentů. Tak nějak jsou překvapivě podobné těm našim. Příjemně unaveni míříme do bezpečí našeho hotelu.

Váš Honza Bříza

6. den - Plymouth, Anglie 2018

Dnešní den není jen tak ledajaký, protože Káťa slaví narozeniny. Personál jí na snídani nachystal překvapení – přinesli talířek, kde bylo jahodovým krémem napsáno ,,Happy Birthday“ a k tomu 3 čokoládové muffiny. Kátě popřáli, naše parta také zazpívala ono netradiční hodně štěstí… Bylo to hezké a milé. Jen počasí nám moc nepřálo, a tak Petr naložil studenty a vyrazil směr škola. Prudce pršelo, a tak by to na procházku rozhodně nebylo. Škola proběhla jako vždy v pohodě, končili jsme dříve, protože ve třídě, kde se učíme, probíhal odpoledne závěrečný ceremoniál. Za týden nás to čeká také. Aspoň doufáme. Odpoledne nás čekal výlet do Princetownu. Jedeme dvěma auty. Řidiče nám dělá Petr a Martin. Je to Čech, který pracuje v Plymouthu jako řidič taxi. Je to známý otce Tomáše Vance. s úderem třetí hodiny se rozezní hotelový požární alarm. To jen aby Káťa s Janou měly na pokoji povyražení, když už má Káťa ty narozeniny...Všichni se šťastně setkáváme, nastupujeme do aut a vyrážíme směr Dartmoore (vřesoviště). Sledujeme krajinu z auta, stavíme v městečku Princetown, které vzniklo díky místní velké věznici. Je zde informační centrum a muzeum s nádhernými fotografiemi z vřesovišť. Dokonce tu je i figurína Sherlocka Holmese, neboť zde poblíž Sir Arthur Conan Doyle sbíral inspiraci pro detektivní příběh o psu Baskervilském. Zastavujeme se v malebné hospůdce na šálek horké čokolády a pokračujeme úzkou silničkou, která se proplétá místní krajinou. Pohledy jsou fascinující. Stavíme na parkovišti, abychom si vyfotili volně se pasoucí koně a ovce. Vracíme se možná trochu unaveni, ale rozhodně nadšeni a obohaceni o spoustu nových zážitků.

7. den - Výlet do St. Michael Mount a St. Ives

Tak a máme tu sobotu, první den bez školy a plány na další výlety. Naše skupina se opět rozdělí na 2 party. Jedna bude vstávat o něco dříve, aby stihla výlet organizovaný školou, tzn. v sedm ráno na snídani a druhá parta si pospí a na snídani bude mít sraz o půl deváté a poté vyrazí po našich stopách. Sraz máme u autobusového nádraží, cestuje s námi ještě parta slovinských spolustudentů s učitelkou Tanjou. Míříme směr Saint Michaels Mount, hrad na ostrůvku, který se dá dopoledne přejít suchou nohou, ale odpoledne možná jen v holínkách. Přiliv pracuje svým tempem a nedá si poručit. Naše parta to ještě stihla a udělala spoustu krásných záběrů, ale druhou partu už příliv od hradu odehnal. Holt, kdo dřív přijde, ten dřív mele (aneb někdy se vyplatí si trochu přivstat). Hodina určená na prohlídku Saint Michaels Mount vypršela, naloďujeme se a pokračujeme dále do městečka Saint Ives. Autobus sice parkuje na parkovišti na kopci, kde jsou nádherné výhledy, ale čeká nás pořádný sešup dolů. Zvládáme s grácií sobě vlastní. Přicházíme do přístavu, kde se oddělujeme od skupiny, využíváme čas k obědu a dáváme si vynikajícího lososa. Bezva káva korunuje náš oběd. Pokračujeme volným tempem, užíváme slunečních paprsků a fotíme, co to dá. Zpátky se stavujeme na místní výbornou zmrzlinu a potkáváme další část naší skupiny. Má ale hlad, a tak míří do Harbour Fish, našeho oblíbeného podniku. My pokračujeme dále směr parkoviště, neboť se blíží čas určený k odjezdu. Kopec za nás vyřeší místní MHD za sympatickou 1 libru. Díky ní stíháme s přehledem a 15minutovým náskokem. Takže pohoda. Cesta probíhá v pohodě a zanedlouho jsme v Plymouthu. Takže výletu zdar.

Výlet druhá parta - St. Michael Mount, St. Ives

Dnešek začal jako předešlé - snídaní. Ano já vím, je to otrava, ale pochopte: ty jsou tady skvělé.

Pak jsme se rozdělili na dvě skupiny. Ta, ve které jsem byla já, jela na St Michael Mount. Tam nás všechny uchvátilo nádherné moře a jelikož byl odliv, prošli jsme se i po pláži. Nicméně jsme zde byli jen chvíli, protože jsme museli utíkat a ujíždět před přílivem. Ale jak říkám, tomuto výhledu se jen tak nic nevyrovná.

Následně jsme jeli do St Ives, kde si většina skupinky dala rybu. Společnost nám dělali rackové, kterým Péťa Alina házel zbytečky hranolků. Po dobrém jídle jsme opět sledovali moře a já jsem si pohladila psy. Když naše parta odcházela k autu, na chvíli jsme se zastavili u hudebníků, kteří tam hráli na ulici.

Opět to byl krásně prožitý den.

Vaše Terka Ryšlavá

8. den - neděle 29.4. - Anglie 2018

Dnes je neděle, ale to neznamená, že nebudeme nic dělat. Čeká nás výlet na místo zvané EDEN PROJECT. Nedělní vstávání je neděli uzpůsobené, takže na snídani můžeme přijít kdykoliv tak, abychom stihli sraz na desátou. Takže velká nedělní pohoda, co se vstávání týče. V deset přijíždí i náš oblíbený taxikář Martin, který poveze druhou část skupiny. Vyrážíme směr EDEN, cesta trvá přibližně 1 hodinu. No a jsme tu. Co nás na první pohled zaujme, jsou zaparkované invalidní vozíky na půjčení. Ne zrovna nejnovější, ale snaha se cení. Skoro celý areál je bezbariérový, to se u nás tak často nevidí. Vcházíme dovnitř a kocháme se. Cesta vede terasovitě dolů ke skleněným kopulím, které vypadají jako kolonie na jiné planetě. Cestu lemují rostliny z dálných krajů. Jako v botanické zahradě. Ovšem jakmile vcházíme dovnitř skleněné kopule, nestačíme se divit. Prostředí sice vypadá jako v botanické zahradě, ale je tu mnoho věcí navíc. Spousta věcí, co se učíme v enviromentální výchově je tu vyjádřeno prakticky. Plechová střecha nás spolehlivě přenese do období dešťů, odvážnější z nás vyzkoušely provazový most, dokonce i vozíčkáři. Nechybí tu vodopády, lavička z pneumatik, lanovka s banány... Nadšeni ale i trochu unaveni míříme do oddělení jídla. Něco málo pojíme, ochutnáme místní speciality a také kávička, prostě pohoda. Druhý skleník je také nádherný, ba i klima je zde o něco lepší než ve skleníku předcházejícím. První skleník představuje klima deštných pralesů, druhý je zaměřen na jihoamerické klima. Je tu o něco chladněji, tedy i lépe. Odjíždíme nadšeni a obohaceni o nové zážitky.

Váš Honza Bříza

9. den - pondělí 30. 4. - Plymouth, Anglie 2018

Dnešní ráno začalo klasicky - budíky nám vyzváněli "Vstávej semínko holala...", nasnídali jsme se a vyrazili do školy. A to buď po vlastní ose, nebo autobusem. Výuku jsme odstartovali hrou "Stop the bus", což znamená, že si v duchu říkáte abecedu, druhý to stopne a podle daného písmena musíte vymyslet například zemi, nebo zvíře. Když máte vše napsáno, řeknete "Stop the bus".

Pokračovali jsme prací na našich závěrečných prezentacích o našich fiktivních firmách a pak jsme hodili do našich žaludků SubWay bagetu nebo pizzu. Následovalo pokračování práce a scénka, kdy musíme uklidnit naštvaného zákazníka.

A hádejte, co bylo potom - nákupy!! Dárky, drobnůstky a tak dále. Zbytek večera byl volný. v osm hodin jsme se sešli ke společné schůzce, na které jsme Katce předali dárečky k narozeninám. Myslím, že jsme jí udělali velkou radost. Potom jsme se od paní učitelky dozvěděli mnoho zajímavých věcí, které souvisí s projektem a musíme je splnit.

Vaše Terka Ryšlavá

10.den - úterý 1.. 5. - Plymouth, Anglie 2018

Dobrá, dobrá přiznávám - snídaně dnes tak exkluzivní, alespoň ze začátku, nebyla... Nestíhalo se doplňovat jídlo. Nicméně to nemění nic na tom, že jsme za toto pohoštění vděční. Šli jsme do školy a usilovně pracovali na prezentacích, které budeme v pátek prezentovat. Myslím si, že je ve vzduchu cítit malinká nervozita v obou týmech. Ale věřím, že to zvládneme.

Po škole zašla skupinka ve složení Jirka Matěják, Vítek, já, Pavel a Honzík do čajovny a nečekaně jsme měli velice kvalitní výborné čaje, popřípadě menší občerstvení.

Od 19:00 začalo v budově školy karaoke, kde jsme se opět sešli my, lidi z Turecka a dámy a slečny ze Slovinska. Svými vystoupeními nás obohatili Honzík, Káťa a Martin. I Turci a Slovinky předvedli vtipná a dobrá vystoupení.

Při cestě zpátky na hotel jsme zmokli jako myši, ale ujišťuji, že jsme v pořádku přistáli ve svých postelích.

Vaše Terka Ryšlavá

11. den - středa 2.5. Anglie 2018

Klasické ráno, po kterém přichází jízda do školy, kvůli dešti. v Tellus College nás opět čeká spousta práce na naších prezentacích... uf. Každopádně to všichni zvládáme s přehledem. Pomyslný zvonek nám oznámí ukončení výuky v jednu hodinu, jelikož jsme požádali naší paní učitelku Ginu o zkrácení. Kvůli čemu? Vybraná skupinka lidí (ti kteří chtěli) - Jirka Matěják, Martin, Vítek a já - jsme se jeli podívat na zříceninu hradu Tintagel. Z doprovodů s námi jeli Péťa Alina a paní učitelka Honzíková. Vítek, Martin a Jana si šli projít celou zříceninu a já, Jirka a Péťa jsme šli tam, kudy nám to umožnily naše vozíky. Nádherné moře, výhled, příroda, ovce - to všechno jsme na tomhle výletu mohli spatřit. Viděli jsme úžasné vlny, ale také pocítili velice silný vítr. Nikomu se ovšem nic nestalo. Tintagel jsme vychutnávali plnými doušky. Pak už jenom následovala menší zastávka v obchodě, kvůli jídlu a cesta zpátky na hotel. Úžasný den.

A co ostatní? Káťa, Pavel, paní učitelka Chrastinová a Honzík Bříza šli na most a do kavárny. Zbytek odpočíval.

A to byl náš den. Mějte se hezky.

Vaše Terka Ryšlavá

12. den - čtvrtek 3. 5. Plymouth, Anglie 2018

Nastává den před dnem ,,D“. To znamená nejistota, tréma, pilování prezentace, poslední detaily před ,,velkou zkouškou“. Jsme trochu nervózní, ale v mezích. Nějak to dáme, to se rozumí...Odpoledne vyrážíme dle Terčiných pokynů do Freedom parku. Je to krásné, pejsci, lidičky, dětský koutek. a kdybyste viděli ten nádherný výhled na Plymouth...Ale dnešnímu programu není konec. Čeká nás ještě social evening. Je to fajn mít tak si s někým pokecat. Kdyby tak bylo víc příležitostí u nás doma...Plni dojmů a zážitků usínáme na hotelu. Musíme se na zítřek dobře vyspat. Tak dobrou noc a držte nám na zítra palce…

za výpravu Vás zdraví Honza Bříza

13. den - pátek 4. 5., Plymouth, Anglie 2018

Tento den byl plný nervozity a emocí. Poslední den školy jsme měli prezentovat před naším doprovodem a zaměstnanci Tellus College. Mohli jsme přijít nejpozději v 10, ale hádejte, co? Přišli jsme všichni už mírně před devátou. Obě naše skupinky procvičovaly, zda vše funguje tak, jak má a ujišťovaly se, jestli víme, co máme říkat. Padla jedenáctá hodina a bylo na čase ukázat, co jsme se naučili a jak jsme vytvořili naše prezentace. Firmy Clef Café a Freedom Travel si vedly na jedničku. Gině jsme následovně předali kytičku a vyfotili se s ní. A Gina oběma skupinám dala krabičku sladkostí.

Na řadu přišlo předávání certifikátů a shlédnutí prezentace Plymouth od zaměstnanců školy na rozloučenou.

Srdceryvně jsme se všichni loučili, a i když to teď píšu relativně v klidu, prásknu na sebe, že z mé strany se to bez krokodýlích slz neobešlo a troufám si tvrdit, že i ostatní měli na krajíčku.

Opustili jsme Tellus College... Vyrazili jsme do restaurace na pořádný oběd, předali jsme paní učitelce Chrastinové dárečky za to, že nám zařídila tak úžasnou praxi a pak jsme šli do obrovského akvária - National Marine Aquarium. Opravdu nádhera. Žraloci, rybičky a další živočichové.

Po ukončení prohlídky jsme jeli na hotel a já osobně jsem vlítla do postele a spala.

Tímto bych ještě jednou chtěla poděkovat Tellus College, Gině, Martině Chrastinové, ale i všem ostatním z naší anglikánské bandy. Děkuji.

Vaše Terka Ryšlavá

14. den - sobota 5.5: - Anglie 2018

Předposlední sobotní den byl velice klidný. Na snídani jsme mohli jít déle, protože loď jsme měli zarezervovanou na 14. hodinu. Tudíž náš program byl do té doby velice individuální. Někdo si balil věci, druhý odpočíval a třetí se procházel venku. Následovala projížďka lodí okolo Plymouthu. Opět nádhera! Měli jsme to i s výkladem. Loď zastavila a někteří z nás vyrazili do Gift shopu a poté jsme šli do čajovny, kde jsme potěšili své chuťové buňky horkými nápoji a dezertíky. Šli jsme do hotelu si dobalit a ve 20:00 jsme zahájili poslední informační schůzku ohledně zítřka.

15. den - odlétáme